Navigation


« sierpień 2019 »
PnWŚCzPSN
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031 

"kto mleko pije, ten zdrowo żyje"


 

Waldemar Broś
Prezes Zarządu KZSM Zw. Rew.





 




  
 
 



   
 
 
 
 
 
 








KZSM Zw. Rew.

00-682 Warszawa, ul. Hoża 66/68
tel.: 22 372 03 72
fax: 22 372 03 25
e-mail: kzsm@kzsm.org.pl

Kursy walut

Kursy walut
Money.pl - Serwis Finansowy nr 1
NBP 2019-08-23
USD 3,9371 +0,09%
EUR 4,3572 -0,20%
CHF 3,9876 -0,43%
GBP 4,8050 +0,56%
Wspierane przez Money.pl

Polecamy

Partnerzy

   


 



Powrót do poprzedniej strony Wydrukuj tę stronę

Strona Główna

09-02-2011

Rzeczpospolita - "Haracz ściągany przez hipermarkety można odzyskać"


Opłaty zwane półkowymi wciąż stanowią udrękę małych i średnich firm. Przeważnie wynoszą one od kilkunastu do kilkudziesięciu procent obrotu rocznego z daną siecią - czytamy w Rzeczpospolitej/Prawo Gospodarcze (9 luty 2011).

Jedynie największym dostawcom udaje się zawrzeć umowy bez opłat. Inne z reguły mniejsze firmy chcące zaistnieć w hipermarketach muszą płacić.

Zgodnie obowiązującą od 2002r. art15 ust.1 pkt. 4 ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji oraz obecnego orzecznictwa sądowego – pobieranie dodatkowych opłat za przyjęcie towaru do sprzedaży, innych niż marża handlowa, niezależnie od ich nazwy (bonus, upust, rabat, premia itp.), jest nielegalne. Zwrot tego typu opłat jest możliwy na podstawie uchwały Sądu Najwyższego z 19 sierpnia 2009 (III CZP 58/09, OSNC 2010/3/37).

Mimo tego, dostawcy decydują się na skierowanie sprawy do sądu przeciwko nieuczciwym opłatom, dopiero w chwili kiedy dobrną do granicy opłacalności z siecią. Często, skierowanie wezwania do zapłaty oznacza faktyczny koniec współpracy ponieważ w umowach z dostawcami nie ma zapisanych gwaranjci zakupu przez hipermarket określonej ilości towaru w czasie obowiązywania kontraktu.

Decydując się na dochodzenie zwrotu opłat półkowych, warto zawczasu wystąpić z wezwaniem do próby ugodowej. Dzięki temu zostaje przerwany bieg trzyletniego terminu przedawnienia roszczeń.

Jeśli chodzi o kwestie dowodowe, to z pewnością łatwiej jest wykazać nielegalności opłat pobieranych za samo wejście do sklepu czy otwarcie nowej placówki (orzeczenie Sądu Najwyższego o zakazie tego typu praktyk z dnia 26 stycznia 2006 roku (II CK 378/05).

Ostatnio dostawcy, których loga pojawiają się w gazetkach, wygrywają procesy z sieciami o zwrot opłat marketingowych i promocyjnych.

Źródło: Rzeczpospolita/Prawo Gospodarcze 9 luty 2011 - Amelia Gawecka- "Haracz ściągany przez hipermarkety można odzyskać"



Krajowy Związek Spółdzielni MleczarskichKrajowy Związek Spółdzielni Mleczarskich
Związek Rewizyjny
ul. Hoża 66/68
00-682 Warszawa